
Channel 4 
1 2 4  Horseferry Road 
London 
SW1P 2TX 

Telephone: 0 2 0  7 3 9 6  4444 
Textphone: 0 2 0  7 3 9 6  8 6 3 1  
channel4.com 

Direct Tel: 0 2 0  7 3 0 6  3 7 7 1  
Direct Fax: 0 2 0  7 3 0 6  8 7 3 4  
hpickett@channel4.co.uk 

Mr lamie Lowther-Pinkerton MVO, MBE 
Private Secretary to Prince William 6 Prince Harry 
Clarence House 
London 
SW 1A 1BA 

5 lune 2007 

Dear Mr Lowther-Pinkerton 

RE: DIANA: THE WITNESSES I N  THE TUNNEL 

I am responding to  your letter of Friday 1'' lune to  Hamish Mykura. As your letter's contents raise 
fundamental editorial issues for Channel 4 i t  was felt more appropriate that I respond. 

I hope it is helpful if I first set out clearly the circumstances which gave rise to  our offer to view the 
programme, as discussed between our respective press advisers last week. As I am sure that you and Mr 
Harverson will appreciate, it is most unusual for a broadcaster to grant an advance screening of a 
programme. I n  common with other national broadcasters, including the BBC, we have a policy against such 
previews, except in the most exceptional circumstances. This well established policy is rooted in editorial 
independence and freedom which of course is tempered by our legal, regulatory and ethical obligations and 
responsibilities. Our unprecedented decision to  offer the opportunity for you and Mr Harverson, as the 
Princes' representatives, to view the f i lm was taken in the light of the press reports about this programme in 
which it was falsely claimed that it contained explicit and distressing images of the crash in which Diana, 
Princess of Wales died. We felt that, given the obvious potential distress to the Princes if the content of the 
f i lm was as reported, it was incumbent upon us to allow this opportunity for you to  satisfy yourselves on 
behalf of the Princes that the f i lm contains no images of the dying Princess and so that they could be 
accurately briefed on its actual contents. Accordingly, the opportunity to  preview the programme was made 
as a courtesy in the highly unusual circumstances created by the misleading press coverage and, therefore, 
your requests concerning the editorial content of the programme were unexpected. 

There is an established procedure for the unusual circumstances in which a programme on a sensitive 
subject is screened prior to  transmission. Such screenings are usually to  participants in a programme rather 
than a potentially affected third party. This process entails not the provision of a tape but the offer of the 
opportunity for the individuals to  view the programme with the producer, and sometimes a representative of 
Channel 4, present. This is so that the individuals can discuss any concerns, for example about factual 
accuracy or another issue of concern in good faith with the programme's makers so that they can be 
properly addressed by those directly involved. This is why we did not release a tape and why we originally 
offered for the programme's producer and our Commissioning Editor to accompany a tape to  Clarence 
House so that the f i lm could be viewed either with or in close proximity to  its makers. 

Luke lohnson, Cha~rman Lord Puttnam, Deputy Chalrrnan 
Andy Duncan, Ch~ef  Execut~ve Anne Bulford, Group Ftnance Dlrector Andrew Barnes, Sales D~rector 
Kevln Lygo, Dlrector of Telev~s~on Rod Henwood, New Buslness Director 
Sue Asht~any, Karren Brady, Tony Hall, Andy Mollett, Martha Lane Fox, Stephen Hill 
Paola Tedald~, Secretary INVESTOR IN PEOPLE ''/118~'~ 

1 



I n  commissioning this programme we absolutely did not intend to cause distress to the Princes. We 
unequivocally regret that distress has been caused to  them by the press coverage and that the 
very broadcast of this fi lm will cause further distress. However, Channel 4 must weigh these 
understandable emotions against the important public value which we believe there is in this 
documentary which we sti l l  believe to be a responsible f i lm which sheds important light on a crucial aspect 
of the car crash and its immediate aftermath through the use of a limited number of non-explicit 
photographs and eyewitness accounts of the aftermath of the crash. We do not believe that this 
programme is in any way disrespectful t o  the memory of Diana, Princess of Wales. 

You question the public interest of the documentary. We believe that, in the context of a measured and 
responsible history programme, these photographs provide, for the first time, an accurate and detailed 
eyewitness record of an event. of international importance that for ten years has been obscured by 
conspiracy theories, claims and -counter-claims. They support the first-hand testimony of passers-by and 
the photographers at the scene who have been publicly criticised and condemned for their behaviour that 
night. As you know, the programme has been produced by ITN Factual, a subsidiary of ITN (Independent 
Television News) itself. ITN's Chief Executive, Mark Wood, has viewed the f i lm and believes it is a 
responsible piece of public interest journalism and that it should be broadcast. 

You ask us "not t o  broadcast any photographs which depict the crashed car whilst The Princes' mother lies 
dying in its wreckage". I n  addition, you ask us to remove the shot of the ambulance in which the Princess 
was taken to  hospital and in which she was given emergency treatment. I n  none of these photographs, 
almost all of which are black and white and grainy, is the Princess in any way visible. 

When we commissioned this programme Channel 4 made a clear decision to  uphold the consensus quite 
properly reached by the British media not to use any images that depict the occupants of the car after the 
crash. We are satisfied that the programme goes no further, visually or in tone, than other British television 
programmes, including BBC documentaries and UK newspaper reports. Many of the photographs in the 
documentary which you ask us to remove have already appeared in the British media. I n  particular, the 
programme's producer, Philip Armstrong-Dampier confirms that the three colour pictures from inside the 
tunnel, taken by a passer-by, Mike Walker, were used in a BBC Panorama documentary in the week 
following the accident and subsequently in another BBC documentary, Diana: The Conspiracy Files in 
December 2006  and were published in the Sunday Times and one was used in a recent Channel Five 
documentary. I understand the photograph showing the ambulance has been commercially available from 
reputable picture agenciesgince 1997  and was used in the Panorama report in 1997 and numerous TV and 
newspaper reports subsequently. 

By making this request, you are in effect asking us on behalf of the Princes not to broadcast this 
programme at all since these photographs are crucial t o  the programme's evidential arguments and 
analysis. You will appreciate that a request of this nature has fundamental implications that go well 
beyond this programme. Furthermore, what you are asking us to do would create a dangerous precedent in 
that it would have a serious impact on the legitimate and important on-going coverage by news 
programmes and in documentaries of high profile tragedies like 9 /11  and the 717 bombings, or accidents in 
which public figures have died, where there is the entirely responsible use of archive stills or footage 
depicting the immediate aftermath of the tragedy but where the dead or dying are, quite rightly and in 
accordance with regulatory provisions, not shown or identified. This is in our view a legitimate media 
analysis of events which, whilst inevitably personally distressing, concerns matters of immense public 
interest which have been (and are likely t o  continue to  be) the subject of on-going and extensive world wide 
reports and comment over a significant period. 

I n  the only photograph which shows any aspect of the car's interior the occupants have been completely 
obscured. This picture appears in the same form as i t  was published by the Sun newspaper on its front page 
on 14 July 2006. As you know, the photograph shows the French doctor, Frederic Mailliez leaning into the 
car t o  administer oxygen. Dr Mailliez's own testimony is a significant part of the film; he is explicit that he 



was not directly obstructed by the photographers, as was widely reported at the time and since, when 
giving first aid and the picture provides the clear evidence which corroborates his story. 

The Princes' statement, from which you quote extensively in your letter, concerned the publication of very 
different photographs. Photographs which we and no responsible UK media outlet would consider for a 
moment i t  would be appropriate to  publish - either in terms of distress to the family of the Princess and 
Dodi Fayed or to readers and viewers who would be caused unjustified offence and distress. The Princess 
was acknowledged to be the world's most photographed woman and there was immense public interest in 
her life and in her death. Conspiracy theories and inaccurate accounts of the circumstances of the crash 
have abounded and this documentary seeks to deal with just one of those. 

Channel 4 has a proud track record of responsible journalism in respect of our coverage of these events 
which has been strongly in thequbl ic interest. We were the first major media outlet comprehensively to 
deconstruct many of the myths and conspiracies propagated by Mr Fayed and his advisers in respect of 
the crash and its causes in an investigation in our current affairs series Dispatches called The Accident 
shown on 4th June 1998 in which we presented crucial evidence pointing to  the fact that the crash was in 
fact a tragic accident. Subsequent programmes have revealed further evidence to  support this. 

The current programme was misrepresented in press reports earlier last week. You will have seen from 
reports later in the week and over the weekend that journalists who have watched the fi lm have taken an 
entirely different view and agree that i t  is an important and responsible documentary. We firmly believe 
this view will be shared by those who choose to  watch it. Once again I would like to express Channel 4's 
regret that the broadcast of the programme will cause further distress to  the Princes but we hope that this 
letter clearly sets out the basis for the decision we have made to proceed with broadcast. 

We note that you have released your letter t o  the press and we reserve the right t o  do the same with this 
letter. 

y p r s  sincerely 

Ke yh"m in Lygo 
~irecto;of Television a-nd Content 

Cc: Luke lohnson, Chairman, Channel 4 Television 
Andy Duncan, Chief Executive, Channel 4 Television 
Hamish Mykura, Head of Specialist Factual, Channel 4 Television 


